Новогрудок во время А.Мицкевича 19 век Гайба
ГАЛОЎНАЯ ФОТО
Новогрудка
План
Навагрудка
НАВІНЫ
раёна
ВІДЭА Аўтар сайта Gaiba
и мир
Мае
артыкулы

Артыкулы па гісторыі Навагрудка
( 38 артыкулаў )

Найти: на:
Бегущая строка в поле формы со сменой сообщений.

Hosted by uCoz
З 2011 г. поўны спіс артыкулаў публікуецца толькі на галоўнай старонцы сайта

   Агульная інфармацыя
Летапіс (Даты гісторыі)
История Новогрудка. Краткий обзор
Навагрудскі замак
Гістарычны каляндар Навагрудчыны на 2011 г.
Гістарычны каляндар Навагрудчыны на 2008г.
Гістарычны каляндар Навагрудчыны на 2006г.
Гісторыя развіцця гандлю
IV Фэст культуры "Наваградскі замак". Праграма.
NEWНаваградская вуліца ў Вільнюсе

   ХІ - ХVIIIст.
NEWНЕМОГРАДАС - Летописный Новгородок
NEWЛавришевский монастырь
Архітэктурныя помнікі Навагрудка
Гара Міндоўга
Наваградскія ваяводы
Наваградскія кашталяны
NEWМагдэбургскае права
NEWЦаркоўнае жыццё Навагрудка
Царква Успення Божай Маці (Замкавая царква)
Могілкі: татарскія і яўрэйскія
Была зіма снежная ды лютая...

   ХІХ ст.
Уніяцтва на Навагрудчыне ў ХІХ ст.
Навагрудак у часы Адама Міцкевіча
Знешні воблік г.Навагрудка ў ХІХ ст.
Предки и потомки А.Пушкина на Новогрудчине
Новогрудчина в 1812 году.
Адам Міцкевіч і радзіма
Помнікі Адаму Міцкевічу ў Навагрудку (Гісторыя стварэння)
Завоссе як месца нараджэння А.Міцкевіча

ХХ ст.
Гісторыя Навагрудскай чыгункі
Навагрудскі рэўком 1918-1920гг. Устанаўленне савецкай улады
Навагрудчане ў 1921-1939гг.
Янка Купала ў Навагрудку (1940г.)
Навагрудак у чэрвені 1941г.
Традыцыйныя рамёствы Навагрудчыны
Вёска Вялікія Вераб'евічы
Вёска Асташына.
Вёска Ятра. Гісторыя.
Композитор Н.Набоков и Любча
Акадэмік Касцюк М.П.
Інфармацыю аб іншых артыкулах глядзі ТУТ

Все статьи (или их фрагменты) можно свободно копировать и распространять в печатном или электронном виде
с условием ссылки на автора или гиперссылкой на страницу
© Николай Гайба

Навагрудскія сайты

***Навагрудскі райвыканкам
***ГІСТОРЫЯ НАВАГРУДКА
***Газета "Новае жыццё"


Мае аўтарскія сайты:

***Гістарычныя могілкі Навагрудка
***Вераб'евічы Вялікія і Малыя
***ДОМ-МУЗЕЙ Адама Міцкевіча




Страны посещения сайта
Счетчик установлен 26.12.2011. free counters
Free counters


-Вы можете добавить ссылку на эту страницу в:



Публікацыі аўтара:
Гайба М.П. Навагрудскія старонкі жыцця Адама Міцкевіча // Творчество Адама Мицкевича и современная мировая культура: сб. науч. раб. / под ред. С.Ф.Мусиенко. - Гродно, 2010. - С. 15-23

Гайба Мікалай. Навагрудчына ў часы Адама Міцкевіча // Полымя. 2010. №12. - С.174-183
(Скачаць артыкул у часопісе можна тут - http://lim.by/limbyfiles/pol12_2010.pdf
Пры выкарыстанні публікацыі– спасылка абавязковая!

М.Гайба. Навагрудак у часы Адама Міцкевіча (пачатак 19 ст.)

Адам Міцкевіч пакінуў землі Беларусі і Літвы ва ўзросце 25 гадоў. Пакінуў вымушана, і, як аказалася, назаўсёды. Але на працягу ўсяго яго жыцця Навагрудская зямля давала яму сілы і натхненне як у паэтычнай творчасці, так і ў грамадскай дзейнасці. «Будзь заўжды ўпэўнены, - пісаў Адам Міцкевіч брату Францішку ў 1847 г., - што яна [дзейнасць – М.Г.] бярэ пачатак з той глебы, на якой мы гадаваліся ў бацькоўскім доме». [15, c.110] У дадзеным артыкуле засяродзім увагу на двух аспектах «навагрудскага жыцця Адама Міцкевіча», якія да нашага часу мала вывучаны ці выклікаюць спрэчкі. Першы – месца нараджэння А. Міцкевіча, і другі – характарыстыка Навагрудка на пачатак 19 ст., а, менавіта: знешні воблік горада, сацыяльны і этнічны склад яго жыхароў.

(Заўвага аўтара: у дадзенай публікацыі прапушчана частка артыкула аб месцы нараджэння А.Міцкевіча. Чытайце на гэтым сайце артыкул "Завоссе, як месца нараджэння Адама Міцкевіча" - М.Г.) <...>

У 1799 г. пасля смерці бяздзетнага Базыля Міцкевіча Завоссе перайшло па спадчыне да Мікалая Міцкевіча. Туды пераехала сям’я. (Па іншай версіі, у Завоссі пастаянна жыла толькі яго жонка разам з дзецьмі). У 1801 г. Завоссе было здадзена ў арэнду, і сям’я перабралася ў Навагрудак, дзе здымала кватэру ў доме Данейкаў па вуліцы Яўрэйскай насупраць касцёла дамініканцаў. [11, с. 33] У 1804 г. Мікалай Міцкевіч купіў пры завулку Рацэўля (непадалёк ад гарадской плошчы) ўчастак зямлі, пабудаваў уласны дом, куды і перабраліся ў 1806 годзе. [11, с. 43] На гэты час у сям’і было пяць дзяцей: Францішак (1796 года нараджэння), Адам (1798 г. н.), Аляксандар (1801 г. н.), Ежы (1804 г. н.), Антоній (1805 г. н.).

А якім быў г.Навагрудак на той час? На сённяшні час гэтая інфармацыя мала вядома даследчыкам, а асноўнай крыніцай для біёграфаў А.Міцкевіча пры апісанні горада былі ўспаміны Францішка Міцкевіча, старэйшага брата Адама і кнігі-успаміны Эдварда Паўловіча. Як сведчаць статыстычныя звесткі, Навагрудак на пачатку 19 ст. быў невялікім па сваіх памерах і па колькасці жыхароў гарадком. Пасля трэцяга падзелу Рэчы Паспалітай Навагрудак пазбавіўся свайго ваяводскага статусу і стаў павятовым цэнтрам спачатку Слонімскай, потым Літоўскай (на час нараджэння Адама Міцкевіча), а з 1802г. - Гродзенскай губерні.

У 1803 г. тут жыло ўсяго 1108 чалавек, у 1811 – 2320 чалавек. [5, с.32 (табліца)] Трэба адзначыць, што гэтыя лічбы не заўсёды маглі быць поўнымі па прычыне недасканаласці тагачасных спосабаў уліку, але ў любым выпадку, на той час у Навагрудку не жыло 8 тыс. чалавек, як пісаў пазней у сваіх успамінах Францішак Міцкевіч. [16, с. 66]

Як адгалосак таго, што горад нядаўна быў ваяводскім цэнтрам, тут у 1803 г. жыло 490 дваран. Гэтая колькасць дваран была найбольшай сярод іншых гарадоў Гродзенскай губерні (уключаючы г.Гродна) як у абсалютных лічбах, так і ў працэнтных адносінах да агульнага ліку жыхароў. 72 жыхары былі залічаны да духоўнага саслоўя. Каля ста чалавек, з прыкладна 2000 жыхароў, былі ваеннымі. [5, с. 50-51 (табліца)]. У іх лік уваходзілі афіцэры і салдаты гарнізона, унутраная стража, а таксама члены сем’яў ваенаслужачых. Найбольшую колькасць жыхароў Навагрудка па сацыяльных групах складалі мяшчане (звыш 70%). Па роду заняткаў да іх маглі быць аднесены дробныя гандляры, рамеснікі, людзі, якія выконвалі розныя паслугі, а таксама артысты, мастакі і да г.п. Сярод іншых сацыяльных груп былі чыноўнікі, ваенныя, сяляне…

У сярэдзіне 1820-х гадоў амаль палову насельніцтва горада складалі яўрэі-іўдзеі - каля 900 чалавек. Столькі ж было і хрысціян, прычым праваслаўных і католікаў прыкладна аднолькава. (Чамусьці колькасць уніятаў у тагачаснай статыстыцы не ўказана – М.Г.). Каля 300 чалавек з’яўляліся татарамі-мусульманамі. [5, с.72 (табліца)]

Асаблівасць і ўнікальнасць знешняму выгляду г.Навагрудка надавала наяўнасць двух дамінант – Замкавай гары і гарадской плошчы. Кампазіцыйным цэнтрам горада была плошча. Пяцівугольная па форме, яна размешчаецца на высокім узгорыстым плато, адкуль добра відаць навакольныя лугі, палі і лясы, што стварае дададковы эфект невялікіх памераў Навагрудка. Абапал плошчы стаялі дамы членаў магістрата, земства, крамы і склады, за якімі ўзвышаліся франтоны касцёлаў і купалы цэркваў, ствараючы зрокава другі ярус забудовы. [2, c.65-66] У горадзе на пачатку 19 ст. налічвалася 5 касцёлаў, 6 кляштараў, 3 уніяцкія царквы, што сведчыла аб значнай ролі Навагрудка ў хрысціянскім жыцці беларускіх земляў. Старэйшай была Базыліянская (першапачатковая Барысаглебская) уніяцкая царква, заснаваная ў 12 ст. і перабудаваная ў 1517 – 19 гг. і ў пачатку 17 ст. Побач - мужчынскі і жаночы базыліянскія кляштары. Пад Замкавай гарой – фарны касцёл, заснаваны ў 1395 г. вялікім князем Вітаўтам, і перабудаваны ў 1712-1723гг. На вуліцы Францысканскай размяшчаўся францынсканскі касцёл з кляштарам. Цераз дарогу ад яго ўзвышаўся касцёл Дзевы Марыі заснаваны ў 1624 г., а побач дзейнічаў адзіны ў Беларусі жаночы кляштар дамініканак (1648-1654 г.). На адным з куткоў плошчы размяшчаўся касцёл дамініканцаў (1724 г) з кляштарам. На вуліцы Валеўскай, непадалёк ад плошчы і ад дома Міцкевічаў - уніяцкая царква св. Мікалая. На Уваскрэсенскай вуліцы - Уваскрэсенская уніяцкая царква. Былі ў Навагрудку яшчэ кляштар баніфратаў, будынак закрытага ўжо касцёла езуітаў, татарская мячэць, заснаваная ў 16 ст. і пабудаваная наноў у 1796 г., а таксама сінагога (1648 г.)

З плошчы, нібы прамяні разыходзіліся ў розныя бакі 8 вуліц: Францысканская, Базыліянская, Замкавая, Кавальская, Траецкая, Валеўская, Яўрэйская, Слонімкая. Забудова горада ішла, ў значнай ступені, стыхійна, прычым апераджальнымі тэмпамі вялося будаўніцтва каменных жылых дамоў. Калі у 1778 г. падарожнік У. Кокс, праязджаючы праз Навагрудак, запісаў, што горад «пабудаваны цалкам з дрэва, выключэннем з’яўляюцца 2 ці 3 дамы з цэглы», [10, c. 695] то ў 1815 г. тут было 9, а ў 1825 г. ужо 15 мураваных дамоў. На адным з вуглоў плошчы стаяў мураваня двухпавярховы будынак былога Радзівілаўскага палаца. Побач, цераз вуліцу, узвышаўся будынак гарадской ратушы - мураваны і двухпавярховы, над якім - трохпавярховая вежа з гадзіннікам і выявай уверсе постаці Міхаіла Архангела. У будынку ратушы на першым паверсе знаходзіліся каравульныя памяшканні і шынок, на другім – суд і архіў. У глыбіні двара - склады. Яшчэ адной (пасля гарадской плошчы) дамінантай горада была Замкавая гара з рэшткамі некалі аднаго з наймагутнейшых на тэрыторыі Беларусі замка. У гады дзяцінства А.Міцкевіча ад былога замка захаваліся ў пашкоджаным выглядзе толькі тры вежы: Шчытоўка, Касцёльная і Дазорца. Але пра захаванне вежаў улады не клапаціліся. Больш таго, у 1802 г. генерал-губернатар Бенігсен дазволіў навагрудскаму гараднічаму разабраць замкавыя ўмацаванні з тым, каб раздаць цэглу бяднейшым людзям, а камяні выкарыстаць для брукавання вуліц горада. На Замкавай гары стаяла паўразбураная царква Успення Божай Маці (Замкавая). У ёй да 1775 г. праходзілі пасяджэнні Галоўнага Літоўскага Трыбунала. Тут знаходзілася і цудатворная ікона Маці Божай Навагрудскай (Замкавая). Пазней яна была перанесена ў капліцу пры царкве, а, прыкладна, на мяжы 18 – 19 ст. – у Базыліянскую (Барысаглебскую) царкву. Адтуль у 1915 г. ікона была вывезена на Украіну. [8, c. 360-361] З гэтай іконай звязаны выпадак з дзяцінства А. Міцкевіча, калі ён, выпаўшы з акна бацькоўскага дома, быў пэўны час без прыкмет жыцця, і толькі па малітве маці да Маці Божай навагрудскай “адкрыў змяртвелае павейка”.

Яшчэ адной памятнай мінулага Навагрудка была Гара Міндоўга, у якой згодна мясцовага падання, быў пахаваны са сваім залатым тронам заснавальнік Вялікага княства Літоўскага князь Міндоўг. У часы А. Міцкевіча на гары размяшчаліся хрысціянскія могілкі. Закранём і такое пытанне – дзе пахаваны бацькі Адама Міцкевіча? Згодна запісу ў рэгістрацыйнай кнізе, яны былі пахаваны на дамініканскіх могілках у Навагрудку. [17, с. 405] Сёння ў горадзе няма могілак пад такой назвай. Польскі даследчык Яраслаў Марэк Рымкевіч, прааналізаваўшы розныя варыянты, мяркуе, што яны былі на Гары Міндоўга, ці побач [17, с. 408] Аднак, Вінцэсь Каратынскі ў сярэдзіне 19 ст. сцвярджаў, што «дамініканскаму касцёлу належаў і цяпер належыць крыху прыстойнейшы цвінтар на ўскрайку горада з каменнай, зараз закінутай капліцаю і некалькі прыгожых, літых з жалеза надмагільных помнікаў; побач, толькі ровам аддзеленыя ад яго, знаходзяцца праваслаўныя могілкі». [4, с.198.] Мяркуючы па гэтаму апісанню, сёння - гэта так званыя «старыя хрысціянскія могілкі» непадалёк ад гарадскога цэнтра ў паўднёвым накірунку. Пахаванняў Міцкевічаў там на сённяшні час не захавалася.

Узгадаўшы, што бацька А.Міцкевіча працаваў адвакатам, адзначым, што ў пачатку 19 ст. Навагрудак захоўваў, у пэўнай ступені, сваё былое значэнне ў судовай дзейнасці. Акрамя земскага і гродскага судоў тут праходзілі пасяджэнні апеляцыйнага суда Гродзенскай губерні. Справы разглядаліся па нормах Статута ВКЛ, які працягваў дзейнічаць на беларускіх землях да 1840 г. Перыядычна прыязджала ў Навагрудак моладзь з іншых паветаў для навучання і праходжання практыкі па дзяржаўнаму праву. Штогод у горадзе працавала 8- 10 адвакатаў.

Адміністрацыйную выканаўчую уладу ў павятовых гарадах, пасля далучэння беларускіх земляў да Расіі ўзначальваў гараднічы. У Навагрудку гэтыя абавязкі ў пачатку 19 ст. выконваў маёр Скалон. Галоўным органам павятовай ўлады быў земскі суд, які адначасова выконваў адміністрацыйна-паліцэйскія і судовыя функцыі. Яго старшыня прызначаўся ўказам Сената, а засядацелямі былі прадстаўнікі ад мясцовай шляхты, якія выбіраліся на сейміках, што праводзіліся кожныя тры гады.

Разгорнутая характарыстыка Навагрудка ў першай чвэрці 19 ст., грамадскае і паўсядзённае жыццё горада таго часу раскрыта намі больш грунтоўна ў кнізе «Сэрцу мілая Айчына» (2008 г.) [3] Тут толькі зазначым, што ў Навагрудку Адам Міцкевіч атрымаў ў 1807-1815 гг. сваю школьную адукацыю. У школьныя часы прыйшло да яго першае паэтычнае прызнанне – пахвала ад настаўнікаў за паэму «Ода аб пажары», напісаную ў 1811 г. пад уражаннем гарадскога пажару, які знішчыў у Навагрудку 18 жылых будынкаў і ледзь не закрануў дом Міцкевічаў. Тут, на Навагрудчыне, зведаў А. Міцкевіч сваё вялікае каханне да Марылі Верашчакі, пасябраваў з Янам Чачотам, які аказаў значны ўплыў на яго творчасць. Апошняе наведванне Навагрудка А.Міцкевічам адбылося летам 1821 г., калі ўжо не было ў жывых бацькоў, а каханая дзяўчына выйшла замуж за графа В. Путкамера.

Навагрудчына і беларуская зямля аддзячыла А.Міцкевічу сваёй нязменнай увагай да яго творчасці. Як адзначыў Адам Кіркор у кнізе «Живописная Россия” (1882г.): «Масы зразумелі паэта, адчулі генія, і мы памятаем той час, як не толькі куплялі нарасхват новыя выданні, але перапісвалі на сотні рук, пасылалі ў пісьмах у самыя аддаленыя месцы, у глухамань Беларусі, старыя і юнакі, арыстакраткі і шляхцянкі вывучвалі напамяць. Аб гэтым і была толькі размова ў гарадах, у панскіх дамах, на бедных хутарах шляхцічаў».

Спіс выкарыстанай літаратуры:

1. Анішчанка Я. Міля // Энцыклапедыя гісторыі Беларусі: У 6 т. Т. 5. / Беларус. Энцыкл..; Рэдкал.: Г.П.Пашкоў (галоўны рэд.) і інш. / Я. Анішчанка – Мінск, 1999. – 592 с.: іл.
2. Гайба М. Знешні воблік Навагрудка ў 19 ст. / М.Гайба // Наваградскія чытанні. Выпуск IV. / Навук. Рэд. В.Ф.Кушнер. – Мінск, 1996. С. 65-67
3. Гайба М.П. Сэрцу мілая Айчына: вобраз Радзімы ў жыцці і творчасці Адама Міцкевіча / М.П.Гайба. – Баранавічы, 2008. – 112 с.
4. Каратынскі В. Творы / Уклад., прадм. і камент. У. Мархеля. - 2-е выд.. дап. / В.Каратынскі - Мінск, 1994. – 406 с.
5. Лютый А.М. Социально-экономическое развитие Белоруссии в конце Х-первой половине ХХ века / Под ред. В.В. Чепко. / А.М.Лютый – Минск, 1987. – 181 с.
6. Мальдис А. Притягательная сила Парижа / А.Мальдис // Советская Белоруссия. 2008. – 1 августа.
7. Усэнка Л., Анісімава С. Дык дзе ж было Завоссе? / Л.Усэнка, С.Анісімава // Новае жыццё (г.Навагрудак). 1995. - 15, 19 чэрвеня.
8. Ярашэвіч А. Новагародскі абраз Маці Божай (замкавы) / А.Ярашэвіч // Вялікае княства Літоўскае: Энцыклапедыя. У 2 т. Т.2 / Рэдкал.: Г.П. Пашкоў (гал. рэд.) і інш. – Мінск, 2006. – 792 с.
9. Chłopicki E. Notatki z różnoczasowych podróży po kraju (Inflanty, Żmudź, Litwa, Pobereże / Chlopicki E. – Warszawa, 1863.
10. Coxe W. Podróż po Polsce. 1778 // Polska Stanisławowska w oczahc cudoziemców. T. 1 – Warszawa, 1963.
11. Dernałowicz M., Kostenicz K., Makowiecka Z. Kronika życia i twórczości Mickiewicza. Lata 1798-1824. / М. Dernałowicz - Warszawa, 1957. – 552s.
12. Korotyński W. Kilka szczegółów o rodzinie, miejscu urоdzenia i młodości Adama Mickiewicza / W. Korotyński - Wilno, 1861. – 14 s.
13. Krzywicki T. Szlakiem Adama Mickiewicza po Nowogródczyznie, Wilnie i Kownie. Wyd. III poprawionie i rozszeżone / Т. Krzywicki - Pruszków, 2006. – 328 s.
14. Kwestye sporne w życiorysie Adama Mickiewicza. Część 1a. / [Jan Siemieński] – Lwów, 1889. – 47s.
15. Mickiewicz A. Dzieła. Listy. T.XVI / A. Mickiewicz - Warszawa, 1955. – 572 s.
16. Pamiętnik Franciszka Mickiewicza / Mickiewicz F. - Lwów-Warszawa-Krakow, 1923. – 89 s.
17. Rymkiewicz J. Kilka szczegółów / J. Rymkiewicz J. – Krakow, 1994. – 427 s.
18. Rymkiewicz J. Miejsce urodzenia // Rymkiewicz J., Siwicka D., Wikowska A., Zielińska M. Mickiewicz: Encyklopiedia / J. Rymkiewicz. - Warszawa, 2001. – 688 s.
19. Słownik geograficzny Królewstwa Polskiego i innych krajow Słowiańskich. T.XIV. - Warszawa, 1895.

М.Гайба, дырэктар Дома-музея Адама Міцкевіча.

Сколько дней блогу Яндекс.Метрика
RATING ALL.BY Каталог TUT.BY белорусская поисковая система
Baaza.ru - Каталог сайтов и баз данных. История

Распрацоўка сайта, дызайн, admin © Мікалай Гайба (Mikalai Haiba = Nikolai Gaiba): gaiba@tut.by
Novogrudok. 2004-2012. © Все права защищены.
Hosted by uCoz